עמוד ראשי > פיסיקה > מנוע 4 פעימות

מנוע 4 פעימות

1. מנוע 4 פעימות
מחזור ארבע פעימות הוא סיווג של מנוע בעירה פנימית. מנוע ארבע פעימות פועל בצורה מחזורית. כל מחזור מורכב מארבע פעימות: יניקה, דחיסה, שריפה/עבודה ושלב הפליטה.
2.מהו גז- גז הוא מצב צבירה של החומר, בו המולקולות אינן צמודות אלא רחוקות אחת מהשנייה, המשיכה ביניהן נמוכה, והן נעות בחופשיות יחסית. גז מסוגל לזרום, ואינו מתנגד לשינוי בצורתו. לגז אין נפח קבוע, והוא נוטה להתפשט בכלי שמכיל אותו. הלחץ שהוא מפעיל בכלי סגור בא לידי ביטוי בהתנגשות של המולקולות זה בזה ובכלי עצמו. טמפרטורת הגז מושפעת ממהירות תנועת המולקולות בכלי.
 אטמוספירה
אטמוספירה היא יחידת מידה לא סטנדרטית למדידת לחץ.
אטמוספירה אחת מוגדרת כלחץ שמפעיל עמוד כספית בגובה של 760 מ”מ, והיא שווה ל-101,325 פסקל לערך. היחידה מבוססת (בקירוב) על הלחץ הממוצע שמפעילה אטמוספירת כדור הארץ בגובה פני הים.
 • מנומטר
מנומטר הוא מכשיר מדידה למדידת לחץ.
למדידת הפרשי לחץ סטטי משתמשים במנומטרים שונים. המנומטר פשוט בנוי בדרך כלל מצינורית שקופה בצורת U המלאה עד מחציתה בנוזל מדידה (בדרך כלל כספית) צבעוני. נוזל המדידה צריך להיות בעל צפיפות שונה מזו של הנוזל המפעיל את הלחץ.
מד לחץ
ישנם שני סוגי של מדי לחץ. הסוג הראשון זה מנומטר עליו פירטתי בסעיף הקודם והסוג השני הוא ברומטר.
הברומטר הוא מד לחץ המודד את הלחץ האטמוספרי.
צינור בורדון
צינור בורדון עובד על עיקרון של הפרשי שטחים הגורמים להפרשי כוחות.
 חוק פסקל
בנוכחות שדה כבידה, חוק פסקל טוען, שנוזל מפעיל לחץ שפועל כלפי מטה ואשר תלוי בגובה עמוד הנוזל ואינו תלוי בנפחו.
 לחץ הגז בכלי סגור יוצר נפח קטן וטמפרטורה גבוהה
ככול שדוחסים גז בכלי סגור יותר ויותר נפחו קטן והטמפרטורה שלו עולה בעקבות תזוזה מהירה יותר של חלקיקי האוויר.
 F=P*A-
F- כוח
P- צפיפות
A- שטח
ע״פ נוסחה זו ניתן להסיק שככול שהשטח שעימו נפעיל לחץ גדל כך גדל גם הכוח שאנו מפעילים, ניתן להסביר זאת עם הדוגמה שקל יותר לפתוח דלת עם כף היד מאשר עם אצבע אחת.
מומנט
מומנט הוא מושג בפיזיקה ובמכניקה, מתחום הדינמיקה הסיבובית במכניקה של גוף קשיח, המקביל לכוח בדינמיקה. המומנט הוא גודל וקטורי.
במקרים רבים הנתון המשמעותי הוא מכפלת הכח באורך הזרוע.
דוגמא לשימוש במומנט:נפעיל כח של 1 ניוטון על מפתח שבדי באורך 30 ס”מ ההשפעה על האום תהיה זהה למקרה בו היינו מפעילים כח של 3N על מפתח באורך 10 ס”מ.
נצילות מנוע- 
במנועי שריפה פנימית, הנצילות היא היחס בין הספק הבלימה (brake power) לבין ההספק האינדיקטורי (Indicated power). הנצילות המכנית במנועי שריפה פנימית מביאה בחשבון את ההפסדים המכניים הנובעים מחיכוך במסבים ובגלגלי שיניים, הנעת גל הפיקות ומשאבות ההזרקה, הנעת מפוחים, משאבות שמן סיכה, דלק ומי-קירור וכדומה. נצילות מנוע 4 פעימות היא רק 20% .
 •קרבורטור
הוא רכיב במנוע בנזין היוצר תערובת של בנזין ואוויר לשם הנעת המנוע. עיקרון פעולת הקרבורטור מבוסס על עקרון ונטורי – נוזל או גז זורמים בתא שתוכנן בקפידה יוצרים אזור של לחץ נמוך. לחץ נמוך זה משמש לשאיבת הדלק ולעירבובו באוויר, מה שיוצר את התערובת הדרושה לפעולת המנוע.
• חוק ברנולי-
בפשטות, העיקרון מאחורי הנוסחה, הידוע בשם עיקרון ברנולי, קובע כי ככל שמהירות זרימתו של זורם (נוזל או גז) על גבי משטח גבוה יותר, הזורם יפעיל פחות לחץ על המשטח. העיקרון נובע למעשה מחוק שימור האנרגיה, מאחר שסכום האנרגיה הקינטית (שהיא פונקציה של מהירות הזרימה) והאנרגיה הפוטנציאלית הינו קבוע.
צינור ונטורי
צינור ונטורי הוא צינור שבחלקו הוא צר ובחלקו רחב.
באזור שבו הצינור צר יותר, אותה כמות של אוויר צריכה לעבור באותו זמן. לכן האוויר שם זורם מהר יותר. התוצאה היא שהלחץ הדינמי באותו מקום, יהיה גבוה יותר. (כי אמרנו שלחץ דינמי שווה למהירות בריבוע כפול מחצית צפיפות האוויר: V² ½Þ  = Pd. כיון שצפיפות האוויר לא השתנתה, אבל המהירות גדלה, הרי שהלחץ הדינמי גדל, בריבוע).
במידה והלחץ הדינמי גדל, הלחץ הסטטי על דפנות הצינור חייב לקטון, כי סכום הלחצים (Pt) חייב להישאר זהה.
אוקטן
מספר אוקטן הוא המדד המקובל לבחינת הביצועים של בנזין במנועי שריפה פנימית. ככל שמספר האוקטן גדול יותר כך ניתן ליצור לחץ דחיסה גבוה יותר בתוך תאי השריפה של המנוע מבלי לגרום להצתת התערובת. לכן, במנועים בעלי נצילות גבוהה שבהם נוצר לחץ דחיסה גבוה, נעשה שימוש בדלקים בעלי מספר אוקטן גדול.
קטגוריה C