היסטוריה ב'

מלחמת ששת הימים (הכל מהכל לבגרות !)

הסיבות לפרוץ מלחמת ששת הימים :

1) מתיחות עם סוריה- המתיחות הייתה סביב בעיית המים. סוריה רצתה למנוע ממים להגיע לכנרת מנהר הירדן ע"י הטיית מקורותיו , כך שלא יזרמו לירדן, ולא יגיעו מים לכינרת- לא יהיו מים למדינת ישראל.
ישראל בתגובה החלה לפעול וליצור נתיב זרימת מים בסמוך לבניאס , על מנת לשמור על מקורות הירדן. בנוסף לכך, פגע צה"ל בציוד הנדסי של הסורים בעת פעולותם לממש את ההטייה. כמו כן, מטוסי צה"ל הפילו שישה מטוסים סורים מעל דמשק.

2) הפלישה לחצי האי סיני- בניגוד להסכם חצי האי סיני (שייחשב כאיזור מפורז ), נאצר (שליט מצרי) חדר לאזור והכניס את צבא מצרים , בניגוד להסכם, דבר שסיכן את גבולה של ארץ ישראל והביא לכוננות מלחמה.

3) סילוק משקיפי האו"ם מחצי האי סיני- לפי ההסכם , משקיפי האו"ם ישהו באיזור , כדי לוודא שהאיזור הוא אכן מפורז, עם פלישתו של נאצר וחייליו, נאצר דרש לסלקם, ולפיכך משקיפי האו"ם נכשלו.

4) חסימת מצרי טיראן – בעת כניסתו של נאצר וצבאו לסיני , הוא הורה לסגור את המצרי טיראן ובכך למנוע שיט ישראלי במוצא הימי הדרומי של ישראל ואת האפשרות לשיט בים סוף .

5) פעילות מחבלים ירדנים- חוליות טרור פלשתיניות מירדן חדרו לישראל במטרה לחבל ולהרוג . בתגובה לכך צה"ל הגיב ותקף את שטח ירדן, דבר אשר גרם לתחושה של מלחמה עם הירדנים.

*כל צעדיו של נאצר , נעשו כדי שהוא יחזור לראש העולם הערבי וכך גם מצרים, הוא רצה לחזור להיות המנהיג של העולם הערבי .

תוצאות המלחמה :

במישור הדמוגרפי: מספר האנשים במדינת ישראל עלה(בכמליון ערבים) עקב שטחה שגדל עקב הכיבושים.

במישור הטריטוריאלי: שטח המדינה גדל בפי 3 ממה שהיה , עקב כיבוש שטחים כמו רמת הגולן, עזה, הגדה המערבית ועוד..

במישור הצבאי: הצבא הישראלי נתפס ככל יכול וקציניו נחשבו כגיבורים , עקב הסיבה הפשוטה שכולם חשבו שהתוצאות יהיו הפוכות (נצחון הערבים).

במישור הפוליטי: יחס ישראל עם צרפת הדרדר , וצרפת הטילה אמברגו על משלוחי נשק לישראל.
בריה"מ והגוש הקומוניסטי, ועוד כמה מדינות מאפריקה , ניתקו את יחסיהן עם ישראל.

השפעות המלחמה על ישראל :

בתחום החברתי: אופוריה, אושר ו"היי" של כל האזרחים במדינה, הייתה תחושה שאנו החזקים במזרח התיכון ואנו נקבע מהם תנאי השלום עם המדינות הערביות.

בתחום הכלכלי: עקב הגדלת השטחים במלחמה, בנו ישובים חדשים ,דבר אשר גרם להקטנת האבטלה בארץ.
בנוסף לכך, ייצוא הנשק גדל(רווחים) + משקיעים רבים מחו"ל בעיקר, החלו להשקיע בפרוייקטים ישראלים.

בתחום הפולייטי: יחס צרפת ישראל-הדרדר, כנ"ל לבריה"מ .
יחס ארה"ב-ישראל התהדק ונרקמה ידידות ביניהן .
בנוסף לכך, דעת הקהל העולמית- נצחון במלחמה גרם לשינוי בדעה זאת,שהפכה להיות הגורם החזק והתוקפן במזרח התיכון,מול הערבים שנחשבו החלשים והקורבנות.

השפעות על העולם הערבי:

פלשתינאים: המלחמה גרמה לחיזוק הפלשתינאים,ארגון אש"ף ומנהיגו יאסר עראפת, ע"י כך שהמלחמה גרמה לכך שאש"ף הצליחו להפוך את בעית הפלשתינאים לבעיה כלל ערבית(של כל העולם הערבי),עובדה שגרמה לירידת מעמד ישראל בעולם.

מצרים: בעקבות הכשלון במלחמה – נאצר נפל מהשלטון ובמקומו עלה סאדאת, אשר השקיע את עבודתו יותר בפיתוח הכלכלה המצרית ודגל בפיתוח שלום וקשירת קשרים עם ארה"ב וישראל.

סוריה: איבדה את רמת הגולן.כתוצאה מכך השלטון התחלף ואסד עלה לשלטון.
אסד נוקט בקו נוקשה כלפי ישראל ובמדיניות אנטי ישראלית .

ירדן: קיבלה את המכה הקשה ביותר במלחמה : חצי מהצבא נפל בקרבות,המוני פלשתינים ברחו מישראל לירדן, מה שגרם לבעיית כלכלה רצינית בירדן. עוד דבר שגרם לבעיית כלכלה בירדן זה איבוד הגדה המערבית שמשמעותו איבוד של כ-40 אחוז של התוצרת הירדנית.ירדן הזדקקה להלוואות ממדינות ערב.

 

קטגוריה C

סיכומים קשורים

Back to top button